• Direct naar belangrijkste content
  • Direct naar hoofdnavigatie
Toetsingskader Inclusieve Dienstverlening
  • Toetsingskader
  • Community of practise
    • Introductie Vragenlijst
    • Vragenlijst Verhuizen
  • Doe mee!
  • Webinar gemist?
  • Over Toetsingskader Inclusie
Home Over Toetsingskader Inclusie

Over Toetsingskader Inclusie

  • Deel op Twitter
  • Deel op Facebook
  • Deel op LinkedIn

Wat is inclusieve dienstverlening?

Inclusieve dienstverlening! Iedereen heeft er een beeld bij maar wat het is nu precies? Het betekent in ieder geval dat iedereen in onze samenleving toegang moet hebben tot de overheid. En dat iedereen de informatie van de overheid moeten kunnen begrijpen (bron: NL Digibeter2019). Maar hoe weet je nu of je dienstverlening inclusief is? Kun je het meten bijvoorbeeld?

Toetsingskader inclusieve dienstverlening voor gemeente Amsterdam

Dat is de vraag die de gemeente Amsterdam zich stelde en zij schakelden de hulp in Wolfgang Ebbers (Erasmus Universiteit Rotterdam en PBLQ) en Lidwien van de Wijngaert (Radboud Universiteit).

Dat resulteerde in het Toetsingskader inclusieve dienstverlening (PoC normenkader); een methodiek om concreet te toetsen hoe inclusief overheidsdienstverlening is. Bij het ontwikkelen hiervan is gelet op toepasbaarheid en haalbaarheid.

In de gemeente Amsterdam is de methodiek toegepast op de ‘Stadspas met groene stip’. Deze pas kun je aanvragen als je een laag inkomen en weinig vermogen hebt. Mensen kunnen met de pas korting krijgen op een bezoek aan een museum, zwembad of theater in Amsterdam.

Generiek toepasbaar

Vanuit het ministerie van BZK, de VNG en Gebruiker Centraal is de behoefte ontstaan om dit conceptuele toetsingskader voor inclusieve dienstverlening verder te ontwikkelen naar een generiek toepasbaar toetsingskader bij de Nederlandse overheid.

Voor het omzetten van het huidige concept moet er allereerst een aantal vraagstukken onderzocht worden, zowel inhoudelijk als qua draagvlak. Bijvoorbeeld, hoe verhoudt zo’n kader zich tot bestaande instrumenten en monitors bij verschillende overheden? Hoe helpt het overheden vooruit? Wat is de belasting voor deelnemende organisaties en inwoners?

Lees ook

Community of practise

Om het conceptuele toetsingskader voor inclusieve dienstverlening verder te ontwikkelen naar een generiek toepasbaar toetsingskader bij de Nederlandse overheid, heeft Gebruiker Centraal een toegankelijke Community of Practice (CoP) opgericht.

Doe mee!

Heb jij affiniteit met inclusieve dienstverlening en ben je op zoek naar een manier om draagvlak te creëren voor het onderwerp in jouw organisatie? Of wil je gewoon meer weten over het toetsingskader? Meld je dan bij Gebruiker Centraal.

Gebruiker Centraal

De verkenning en vormgeving van het Toetsingskader Inclusieve Dienstverlening wordt gecoördineerd door de community Gebruiker Centraal.

Naar Gebruiker Centraal

Partners

logo gemeente Amsterdam
logo PBLQ
Logo Radboud Universiteit